*

eskoseppanen

EU-jäsenmaksuja muiden puolesta 2,4 miljardia!



On saatu uutta tietoa siitä, miten
paljon Suomi on maksanut EU:lle jäsenmaksua muiden maiden puolesta.



Sitä on maksettu yhteensä 2 429
miljoonaa euroa!



Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin Suomi on
lainannut Kreikalle rahaa, mutta siitä huolimatta Kreikka on mediassa
kestouutinen ja EU:n jäsenmaksu ei ole uutinen lainkaan.



Eniten Suomi on lähettänyt Brysseliin rahaa Englannin
puolesta. Englannin pääministeri Margaret Thatcher oli EU:ssa kovis, joka
ajoi maansa etua. Vuonna 1984 hän sai muut silloiset jäsenmaat hyväksymään
omalle maalleen muiden maiden maksettavaksi jäsenmaksualennuksen, joka on sittemmin jatkunut. Alennus on noin 5 000 miljoonaa euroa vuodessa.

 

 

EU-jäsenyyden aikana pienen
Suomen osuus siitä on ollut 1 750 miljoonaa euroa.



Me olemme niin varakkaita, että
olemme vapaaehtoisesti lupautuneet maksamaan jäsenmaksua myös neljän muun maan
puolesta.



Kun nämä neljä eli Saksa,
Hollanti, Itävalta ja Ruotsi kokivat, että ne maksoivat EU:lle  liikaa, vuonna 1999 Berliinin huippukokouksessa päätettiin, että – näiden maiden vaatimuksesta – ne saavat Englannin
jäsenmaksuhelpotuksesta 75 prosentin alennuksen. Suomi suostui vastaavasti
ottamaan maksaakseen osan niiden maksuista.



Joulukuussa 2005 yön pimeinä tunteina
(jolloin myös minä olin Brysselissä valvomassa) Matti Vanhanen suostui vuosien 2007-2013 budjettikehysneuvotteluissa antamaan näille maille lisähelpotuksen arvonlisäveroon perustuvasta jäsenmaksuosuudesta sekä vielä erikseen Hollannille ja Ruotsille alennusta jäsenmaksun bruttokansantuoteosuudesta. Suomelle se kaikki merkitsi lisämaksuja.



Vastikään Uuden Suomen palstoilla
keskusteltiin Suomen nettojäsenmaksusta, joka oli vuonna 2011 suurempi kuin
koskaan aikaisemmin ja siis uusi Suomen ennätys.



Uuden Suomen toimittaja ei ollut ihan
viimeisen päälle sisäistänyt nettojäsenmaksun laskentatapaa. Hän laski Suomen
plussaksi EU:n Suomelle maksaman palkkion – 48 miljoonaa euroa – tullien perinnästä
Suomen rajoilla. Hän laski nettojäsenmaksuun mukaan vain Suomen saamisen mutta
ei vastaavaa menoerää: vastaavat tullitulot lähetettiin EU:n budjetin katteeksi. Sillä
tavalla Suomi menetti kyseisenä vuonna valtion budjettituloja 144 miljoonaa
euroa.



Kun tämä menetys otetaan huomioon,
nettojäsenmaksun uusi Suomen ennätys on 803 miljoonaa euroa.



Suomen hallitukselle tämä summa on
liian suuri julkisuuteen saatettavaksi.



Valtiovarainministeriö julkistaa
poliittisesti sopivammat luvut vasta nyt syyskuussa, kun ne saadaan EU:n
komissiolta. Ne luvut ovat harhaanjohtavia siltä osin, että niistä on kaikkien
maiden osalta jätetty pois EU:n hallintokulut sekä tietyt kulut
kanssakäymisestä EU:n ulkopuolisten maiden kanssa. Sillä tavalla kaikkien
maiden EU:n nettojäsenmaksut näyttävät pienemmiltä. Niin tehdään, kun kaikissa maksajamaissa kansalaismielipide on kielteinen suurille nettomaksuille. Kun siis valtiovarainministeriö lähiviikkoina tiedottaa jonkun rahasumman Suomen nettomaksuosuudeksi, tiedä sen tiedotteen olevan europropagandaa!

Kun otetaan huomioon tullitulojen
keräyspalkkiot erityisesti Hollannille ja Belgialle, joiden satamien kautta
saapuu paljon tullattavaa tavaraa EU:n sisämaihin sekä EU:n päätoimipaikkojen
sijainnista koituvat tulot Belgialle ja Luxemburgille, Suomi on yhdessä Italian
kanssa EU:n suurin nettomaksaja henkeä kohden laskettuna. Niin rikkaita me
olemme ja muita maita jeesaamaan niin alttiita.



Nostatin
myös näitä asioita esiin uudessa kirjassani ”Emumunaus”. Kirjan muuta sisältöä kustantaja markkinoi näin:



” Emu on
finanssikapitalismin lapsi. Se on Suomen saksalainen kuri ja järjestys. Se on
Euroopan keskuspankin keppi ja ruoska. Se on EU:n sirppi ja vasara. Se on
sisäisen devalvaation korsetti ja pakkopaita eniten velkaantuneille maille.
Mitä Emu tänään, sitä Suomi huomenna. Miten käy Suomelle? Entä eurolle ja dollarille?Emumunaus on vauhdikas kuvaus koko systeemin laajuisesta kriisistä, sen
syistä ja surkeista seurauksista ja tulevaisuudesta. Kirja perustuu
tositapahtumiin.”



Minusta tämä on hyvä kuvaus kirjan sisällöstä, ja esittelen kirjaa lisää
kotisivullani:

http://www.eskoseppanen.net/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=6&Itemid=27

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

41Suosittele

41 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (61 kommenttia)

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Esko Seppänen, kiitos kirjoituksesta!

Kommentoin seuraavasti:

Suomi ei ole ollut päivääkään EU:n eikä euro-alueen jäsen, koska jäsenyys hoidettiin petoksella.

EMU-petoskokouksessa 20.12.1993 mukana ollut Toimi Kankaanniemi tunnusti petoksen kirjoittamalla:
"Jorma Jaakkola, en kiistä mitään, mitä olet tutkimuksissasi saanut selville."

Osoite:
http://kalevikannus.puheenvuoro.uusisuomi.fi/11543...

Kannattaa lukea koko blogi-ketju.
Siinä on myös Suomen ja Ruotsin EMU-varaumien ero ja linkki kotisivulleni.

Tässä on oma blogini:
http://jormaajaakkola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/110...

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Eipä tässä enää mikään yllätä. Se tässä on vain todettava, että Timo Soini on ollut koko ajan oikeassa.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ihmettelen, ettei Soini kuitenkaan puutu asiaan.

Olen tuonut EMU-petosta julkisuuteen omalla nimelläni jo vuosia (5.10.2007) ProMerit-netissä ja sitä ennen jo vuonna 2002 saunalahti/promerit-sivustolla, jonka em. korvasi.

Pertti Väyrynen

On tässä moni muukin ollut oikeassa ja tiennyt tuon kansan kusetuksen.Mutta minkäs teet kun isokengät tallaa totuuden,kansa vaan nöyrtyy maksamaan.Näin ei etelän maissa homma onnistu,vaan siellä kansa ei suostu kusetukseen.Siellä ajetaan paskakuormia traktorilla päättäjien eteen,näin pitäs Suomessakin,koska ei meillä rahat riitä kaikkiin korotuksiin ja muitten maitten elätykseen,vaikka sielläkin kansaa kusetetaan.Tilanne on sama kuin oli Neuvostoliitossa,sielläkin rahavirta oli keskushallintoon,Virosta,latviasta ja liettuasta esim.rahat ja kaikki rahanarvoinen veivattiin venäjälle.Eli paskasysteemi,kaikinpuolin.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

"Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin Suomi on
lainannut Kreikalle rahaa, mutta siitä huolimatta Kreikka on mediassa
kestouutinen ja EU:n jäsenmaksu ei ole uutinen lainkaan."

Ehkä siksi, että Kreikasta on puhuttu, mutta jäsenmaksuista juurikaan ei...

Olit Esko Seppänen televisiossa eilen 4.9.12 Mt3

Sanoit, ettet uskalla vaatia Suomen luopumista eurovaluutasta, koska se tulisi hyvin kalliiksi suomalaisille.

Mikä siinä tulisi niin kalliiksi?
Mikä yksityiskohta kalleimmaksi?

Miten se vaikuttaisi suomalaisen hyvätuloisen elämään?
Miten se vaikuttaisi suomalaisen pienituloisen elämään?

Tulisiko se vieläkin kalliimmaksi, kuin tuet velkamaille yhdistettynä maksettuihin jäsenmaksuihin, ynnä muihin maksuihin Eu:lle?

Mehän maksamme suomalaiselle maataloudelle Eu:n luvalla kansallista tukea, joka sekin on tietysti kuluerä, joka johtuu Eu:sta...Eikö?

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kyllä 141- ja 142-"tuet" ovat kuluja EU:n vuoksi.
EU:n "vapaassa kilpailussa" EU-maiden viljelijöiden tuottajahinnat on romahdutettu tuotteiden myymiseksi maailmanmarkkinahintoina dumpattuina.

Omien "tukien" lisäksi Suomi maksaa jäsenmaksuillaan vanhojen EY-jäsenmaiden "maataloustukia".

Tämä kansallinen tukijärjestelmäkin on petos. Ks.
http://koti.mbnet.fi/jorjaa/historia.php

ja klikkaa ko sivulta Liitelinkki 2 eli
http://koti.mbnet.fi/jorjaa/Korfun_sopimus.php

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Mitä muita kuluja omaan valuuttaan siirtymisestä oli kuin seteleiden painaminen ja kolikoiden lyöminen?

Siirrytään eurosta markkaan suhteessa 1:1, jolloin kaupassa ja pankissa ei muu muutu kuin rahayksikkö.

EU:sta eroamisella saataisiin kerättyä rahaa valtion kassaan.
Jäsenmaksujen lisäksi esim. Hesari pe 31.8. B-sivuilla "Kauas verot karkaavat".

Käyttäjän eskoseppanen kuva
Esko Seppänen

Emu on hyvin monimutkainen valtioiden keskinäisten suhteiden, verkkojen ja seittien järjestelmä, jossa jäsenmaat ovat sitoutuneet juridisiin velvoitteisiin. Ongelmallisimpia ovat ne siteet, joilla Euroopan keskuspankin (EKP) suomalainen haarakonttori on kiinnitetty Emun maksujärjestelmään Target2:een, jossa Suomella on 70-80 miljardin euron saatavat persaukisilta emumailta. Ne eivät ole yhtä suuri vaara siinä tilanteessa, että ollaan Emussa, mutta ne kääntyvät ongelmiksi, jos Emu hajoaa tai siitä lähtee maita pois.
EKP:n määräyksestä Suomen Pankille on ositettu ostoon sille haarakonttorina kuuluva osuus ongelmamaiden joukkovelkakirjoista. Ei ole tietoa, päästäisiinkö niistä eroon.
Ei ole tietoa, olisiko ELA-hätäapulainoista meille kustannuksia.
Vastuista, jotka liittyvät siihen biljoonaan euroa, joka on jaettu ongelmamaiden pankeille LTRO-ohjelman kautta, ei ole maakohtaista tietoa.
Keiken kaikkiaan suurimmat ongelmat Emusta irtautumisessa syntyisivät Suomen Pankin meidän nimiimme ottamista velvoitteista.
Saattaisi olla kallista myös kaikkien sopimusten (ja myös työsopimusten), tietokoneohjelmien, kolikkoautomaattien ja hintalappujen muutostyö puhumattakaan rahan vaihtumisen tekniikasta, seteleiden ja kolikkojen tuotannosta, jakelusta ja varastoinnista maan eri osiin.
Kaikki tämä vaikuttaisi sekä rikkaiden että köyhien elämään, eikä siinä suhteessa olisi suuria eroja.
Kentien suurin syy minun rohkeuteni puutteeseen löytyy psykologiasta ja maiden käyttäytymiseen sen jälkeen, kun Suomi jättää heidän klubinsa. Olisi epäselvää, mihin suuntaan Suomen kilpailukyvyn näkökulmasta kääntyisi uuden markan ulkoinen arvo.
Maataloudelle jouduttaisiin maksamaan kansallista tukea myös sen jälkeen.
Tässä muutamia näkökohtia.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Tunnustan, että tuo Seppäsen lopussa pohtima tilanne eniten arveluttaa minuakin. Yksioikoinen ero eurosta on vaikutuksiltaan todella arvaamaton.

Tukipiikin kiinni paneminen saattaisi johtaa eroon. Sen riskin olen valmis ottamaan, koska pidän yhteisvastuun kasvattamista ja liittovaltiota äärimmäisen huonona vaihtoehtona.

Valitettavasti näyttää siltä, että Kataisen hallitus jatkaa yksimielisenä yhteiseen liittovaltioon mm. Välimeren ylivelkamaiden kanssa. Tämän tien valitsi Paavo Lipponen ja sillä jatkoi Matti Vanhanen ja Mari Kiviniemi. Pääministerit ja hallituspuolueet vaihtuvat, linja jatkuu. Takit kääntyy ja napit lentää.

Surullista, Suomi!

Olli Pusa

Jos Suomi eroaisi eurosta, sillä olisi salkussaan kriisimaiden papereita. Toisaalta sillä olisi valtavat saamiset Target-järjestelmästä. Niiden vastapainoksi monilla Suomessa toimivilla pankeilla olisi vastuullaan euromääräisiä talletuksia, jotka ovat sybntyneet kun kriisimaiden kansalaiset ja yritykset ovat siirtäneet rahojaan turvaan Suomeen.

Tässä clearingissa Suomi vaihtaisi salkussaan olevat velkakirjat EKP:n kanssa euroihin ja saisi siltä euroja Target saataviaan vastaavan määrän. Toisaalta Suomessa toimivien pankkien vastuulle jäisi euromääräiset talletukset. Jos euroja tulisi EKP:ltä enemmän, kuin on talletuksia, ne vaihdettaisiin muihin valuuttoihin.

Tällainen olisi mahdollista niin kauan, kuin eurojärjestelmä on pystyssä ja euro vielä vaihdettavissa oleva valuutta. Kun se räjähtää, ei pesästä ole enää saatavilla kuin tappioita.

Tekniset ongelmat vaativat paljon työtä, mutta niiden kustannus on mitätön riskeihin verrattuna.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Kankaanniemi:"Tukipiikin kiinni paneminen saattaisi johtaa eroon."

Viestit EU:n ytimestä antavat eroamisen toteutumiselle alhaisen todennäköisyyden. Mm. Ranskan presidentti Hollande on todennut, että Kreikka on pidettävä Eurossa. Tilanteen kärjistyessä uskoisin hänen johdonmukaisesti lausuvan "Suomi kuuluu euroalueeseen, ja sen on pysyttävä sen jäsenenä."

Olli Pusa

"Suomi kuuluu euroalueeseen, ja sen on pysyttävä sen jäsenenä."

Julkinen retoriikka ja todelliset toimenpiteet ovat joskus eri asia.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Esko Seppänen!

Oletko käynyt kotisivullani?

Kannustan kotisivuni aineistolla lisäämään rohkeutta.

Suomen korkea valtiojohto teki petoksen ulkopolitiikasta määränneen presidentti Koiviston johdolla.

EU-jäsenyyden ja EMU-petoksen suunnittelu ja toteuttaminen on törkeä valtiopetos.
Valtiopetoksesta puolestaan seuraa;

ettei Suomella ole mitään EU-juridisia velvoitteita EU:hun.

ettei EKP:llä ole määräysvaltaa velkojen osittamiksi Suomen Pankille.
Jutta ja Jyrki vastaavat sopimustaan asioista henkilökohtaiseti, kuten Ryti aikanaan Rippentrop-sopimuksesta.

Vastuussa on ensisijaisesti ulkopolitiiasta HM 33 §:n mukaan määrännyt presidentti Koivisto.

Suomen eroaminen petoksella tehdystä jäsenyydestä ei ole EU-juridinen ongelma, vaan Suomen sisäinen asia. Valtakunnan oikeus.

Kun omaan rahaan siirrytään, ei tarvitse kuin vaihtaa rahayksikön nimi. Seteleillä ja kolikoilla toimivat automaatit pitää tietenkin uusia.

Maataloustukien poistumisesta seuraa, että tuottajille pitää maksaa tuotantokustannuksia vastaavat tuottajahinnat. Elintarvikkeitten alv:n nollauksesta on apua. Eli kaupassa hinnat eivät välttämättä muutu. Lopullisen eli kaupan elintarvikkeitten alv:n rahamäärä siirretään tuottajien tuloksi.
ETA-jäsenyys sallii elintarvikkeille tullisuojan. Siitä saadaan verotuloja korvaamaan valtion alv-menetystä.

Terveisin
Jorma Jaakkola
Kokemäki
Kotisivu:
http://koti.mbnet.fi/jorjaa/historia.php

Käyttäjän penttivahasarja kuva
Pentti Vähäsarja

Esko,miksi tuot tuon Target2-lätinän esiin,eiköhän sen käyttäytyminen ole selvitetty ihan riittävällä tarkkuudella
Mutta parilla sanalla aivan lyhyesti näin,joku kriisimaa eroaa eurosta,jäävät muka velkaa tuon Target2 velan,no eivät jää,ko.maan keskuspankki joutuu ottamaan painokoneen käyttöön ja ryhtyvät painamaan omaa kansallista valuuttaansa ja maksavat Target2 velkansa poies..

http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/ajankohtaista/blogit/mika_poso/Pages/Älä-anna-TARGET2-saldojen-johtaa-harhaan.aspx

http://www.talouselama.fi/uutiset/suomen+pankki+ta...

http://tyhmyri.wordpress.com/2012/05/02/suomen-pan...

http://rahajatalous.wordpress.com/2012/05/07/kesku...

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Pusa: "Julkinen retoriikka ja todelliset toimenpiteet ovat joskus eri asia."

Kysymyshän kuuluu: "Tuleeko EU:n ydin 'tekemään kaikkensa', jotta Suomi pysyy EMU:ssa?"

a) Mikäli vastaus on "kyllä", silloin Suomi voinee varsin huoletta jättäytyä tukihimmeleiden ulkopuolelle. Potkuja ei tule.

b) Mikali vastaus on "ei", silloin Suomi voinee varsin huoletta jättäytyä tukihimmeleiden ulkopuolelle. Nettosaaja Kreikka on EU:n ytimelle (Hollanden retoriikan mukaan) arvokkaampi kuin nettomaksaja Suomi.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

"Brysseliin, jaettavaksi muille "köyhille" mm. Englannille jäsenmaksuhelpotuksina!"

Suomen korkeat jäsenmaksut johtunevat siitä, että se on kompromissi siitä, kun on neuvoteltu mm. kepun Sirkka-Liisa Anttilan johdolla Suomen maatalouden kansallisista erityistuista.

Ei suomalaiset jäsenmaksuneuvotttelijat tyhmiä ole olleet, vaan ovat olleet pakotettuja Suomen kannalta huonoon kompromissiin.

Olisihan tähänkin mielenkiintoista saada Esko Seppäsen lyhyt kommentti.

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén

Oli ne eu neuvottelijat tyhmiä! Muistan kun Pertti Salolainen ministeri kehui kuinka hyvä sopimus me tehtiin, tuntui, ettei etelän miehet osaa neuvotella?
Suomi on jatkossakin nettosaaja ja me poimitaan vain rusinat eu:n pullasta?
Hän mekkaloi ja hässäköi tästä asiasta tv lähetyksessä, näytti niin riettalta, että se jäi mieleen!
Olisi telkun aika kaivaa se uutislähetys uusinnaksi, siis meidän neuvottelijat olivat jo kulahtaneen sanonnan mukaan täysin eu kiimaisia, maksoi mitä maksoi, mukaan piti päässtä? Se oli täysin älytöntä!

Käyttäjän raffu kuva
Rafael Rantala

Lisänä: Noista Englanti ja Ruotsi ei pistä Euroakaan etelä-euroopan vedättäjille, toiset vaan osaa homman paremmin kuin toiset!

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

Suomen nettomaksuosuudet 1995-2011.

1995 -70,8
1996 +72,6
1997 +30,1
1998 -105
1999 -200
2000 +275,9
2001 -153
2002 -4,9
2003 -26,7
2004 -69,6
2005 -84,8
2006 -241
2007 -171,6
2008 -318,5
2009 -544,2
2010 -300,2
2011 -803,0

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Brysselin byrokratian pyörittäminen kotimaassa ja ministerien ja virkamiesten matkailu euroasioissa ei sisälly noihin lukuihin. Miljoonia vuodessa ovat nekin kulut. Mm. maataloudessa on yksistään tukitarkastajia 4-5 kerroksessa.

Jos esim. alue-, rakenne- ja maatalouspolitiikat olisivat kansallisia, voitaisiin satoja, ehkä jopa tuhansia virkamiehiä siirtää valtion ja kuntien palkkalistoilta tuottavaan työhön!

Suunnitelma- ja kyttäystalous myös tulee kansallemme kalliiksi!

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

Ote Ville piholan blogista:

"Budjetista löytyy tällainenkin helmi määrärahojen kohdasta 28.01.69.

”Selvitysosa: Valtioneuvoston tiedonannossa 1/2012 vp todetun mukaisesti euroryhmä päätti 21.2.2012 osana Kreikan valtion rahoitustukipakettia, että euroalueen jäsenvaltiot siirtävät niiden kansallisten keskuspankkien eräistä Kreikan valtionvelkakirjoihin tekemistä sijoituksista saatavat tuotot Kreikan valtiolle. Suomen osuus näistä siirrettävistä tuotoista on 1,9 milj. euroa vuonna 2012 ja 0,4 milj. euroa vuonna 2013.”

(Lainaus v. 2012 toisesta lisätalousarviosta)

Kyllä tosiaa tulee kuluja..

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Maan hallitus on vastuussa ajaa Suomen etuja ja saada neuvoteltua alas uudelleen epäasiallisen kovia maksuja.

Aivan käsittämätöntä oli, että ERVV yhdessä neuvottelussa, ettei pyydetty edes puheenvuoroa. Haluttiin saada Suomelle huonot ehdot. Tämä tapahtui samoihin aikoihin kun Katainen tuli Suomeen neuvotteluista ja kertoili miten muut nyökkäilivät Suomen vaatimuksille vakuuksista. Jostain syystä Jutta puhui takuuksista, mitä ihmettä ne ovatkin. Kuulosti ihan Aku Ankan talousopilta, Tikulta ja Takulta.

Jutta lupaisi Espanjaankin jo apua ennen kuin sieltä oli pyydetty mitään uutisten mukaan. Aivan järjetöntä ja edesvastuutonta toimintaa sellainen. "Tuossa on rahaa, Repikää siitä. Me ollaan niin rikkaita ja hienoja." Köyhä leikkii rikasta ja pröstäilee. Saisi edes ajettua omia vaatimuksiaan samalla. Eipä ole näkynyt virastoja tai muita täällä.

Vielä tuosta taloudesta. Olen ymmärtänyt, että sijoittajat eivät ole edes kiinnostuneet niin pienestä maasta kuin Suomi. Eihän Suomella ole enää edes omaa pörssiäkään sen jälkeen kun se myytiin pois. Liikaa vaivaa ja riskejä. Suomi köyhtyy myös tämän takia.

Nokia vaikuttaa ainakin Espoossa ja pääkaupunkiseudulla arkeen. Nyt kun Nokialla ei ole ollut 2 vuoteen myytävää ja on kerrottu, että älä osta juuri tulee uudet mallit niin .. ei hyvä. Katsoin tilastoja ja Androidi jyrää, Ios perässä. Nokia on ihan pikkasen tilastossa. Samsung Esitteli vielä Windows 8 puhelimen jo. Nokia myy vanhaa Windows 7.5:ttä. On erittäin vaikea nousta noin pohjalta. Yritykset jo ovat vakiinnuttaneet Androidin ja Ios:n.

Ennen Nokia heilutteli jo Suomen vientitilastoja. Nyt puuttuu arviolta 30 mrd viennistä, joka on romahtanut vuodesta 2008. Nyt tuodaan enemmän kuin viedään.

Suomelle alkaa olla tärkein asia saada pyörät pyörimään ja vienti vetämään. Me köyhdytään koko ajan. Kilpailukyky ja yritykset on saatava toimimaan.

Jari Reinikka

Köyhille kaikki on kallista. Peanuts. Pääasia, että ollaa ytimissä ja päättävissä pöydissä, kannetaan vastuuta ja ollaan solidaarisia. Euro on ollut Suomelle hyödyksi kaikilla mittareilla jos asiaa katsoo kokkarilasien läpi. Me tienataan tällä.
Suomalaiset ovat hyväuskoisia hölmöjä joita jallitetaan isojen poikien pöydissä aivan 6-0 tai sitten pelotellaan kuoliaaksi. Lopputulos on kuitenkin sama.

ulf fallenius

Yksi ongelma on vaivannut Suomalaisia politiikkoja aina ja se on että kauppamiehiä ei osata olla ollenkaan kuin Suomen kansan rahoista on kysymys.Valtion taloutta täytyy hoitaa yhtä hyvin kuin yritysten taloutta ja jos diili on huono niin siihen ei ryhdytä ollenkaan.No loppusumma koko tästä huonosta hoidosta on se että Suomen valtiontalous on tuplannut velkaansa muutamassa vuodessa ja loppua ei näy.Olemme jättäneet tuleville sukupolville ikuisen koronmaksaja Suomen joka ei koskaan pysty velkojaan lyhentämään ja stoppi tulee viimeistään sitten kuin rahat ei riitä edes korkomaksuihinkaan ja Suomesta tulee nykyinen Kreikka.Voimme vaan toivoa että 10 vuoden sisällä tapahtuvaan Suomen konkurssiin löytyy auttajia koska ilman apua olemme täysin hukkassa.Niin hassulta kuin se kuulostaa niin Suomen olisi käänettävä talouteensa kuntoon jo tänään koska huomenna se on jo liian myöhäistä,siihen ei nykyisen hallituksen tekemät päätökset riitä alkunkaan.

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

"Joulukuussa 2005 yön pimeinä tunteina
(jolloin myös minä olin Brysselissä valvomassa) Matti Vanhanen suostui vuosien 2007-2013 budjettikehysneuvotteluissa antamaan näille maille lisähelpotuksen arvonlisäveroon perustuvasta jäsenmaksuosuudesta".

Tämähän tarkoittaa sitä, että me suomalaiset maksamme jäsenmaksuja suhteessa enemmän kuin niiden maiden asukkaat, joissa on laaja harmaa talous, joka ei näy tilastoissa.

Käyttäjän eskoseppanen kuva
Esko Seppänen

Tärkeä näkökohta. Kaikissa Välimeren, Balkanin ja Baltian alueen ongelmamaissa harmaa talous on vähintään 20-25 % kansantaloudesta
ja alv:hen perustuvan jäsenmaksun ulottumattomissa.

Käyttäjän raffu kuva
Rafael Rantala

Esim. Italiassa 35 prosenttia tutkimuksen (Eurispes) mukaan ja joka on siis KOLME kertaa isompi kuin koko Suomen budjetti..

http://raffu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/116029-harma...

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén

Muistelen kun Katainen tai Urpilainen kertoi hallituksen ekana vuonna, kuinka valtavasti on Italialla velkaa ja lisää tarvitsee!
Seuraava toteamus heiltä oli kummallinen, "onneksi Italialla on niin suuri harmaatalous, ettei se rysähdä, ilman sitä(harmaata taloutta)se olisi pyytämässä lainaa ja se on niin suuri talous, ettei eu sitä kestäisi"!

Mitä opimme tästä, Suomessa myös on alettava käyttämään harmaata taloutta, sillähän me voidaan saada kansallekin rahaa eläkepäivien varalle, kun viralliset kanavat syytää sitä huolettomasti kautta maailman, ilman tolkkua!

Olli Pusa

Esko. Tuohan on vasta alkua. Kunhan liittovaltion tulonsiirtomekanismi saadaan täyteen tehoon, Suomi maksaa muille euromaille nettomnaksuja vähintään 10 miljardia vuodessa. Nyt EU:n budjetti on onneksi vasta 1% BKT:sta, joten avustukset ovat pysyneet kuvaamissasi summissa.

Ja innokaasti Suomessa kiistetään, että ollaan menossa kohti liittovaltiota ja tulonsiirtounionia. Mutta juuri sitä kohti mennään ja ensimmäisenä siitä toteuteaan (erilaisten tukihärveleiden ja EKP:n kautta aluksi) juuri nuo tulonsiirto-osat. Sitähän kriisimaat nimenomaan ajavat.

Miksi eduskunnan pankkivaltuutetut eivät muuten vaadi Erkki Liikasta tilille hänen toiminnastaan EKP:n neuvostossa. Siellä hän kuulemma kannattaa kriisimaiden vaatimuksia rahan kylvämisestä eikä esimerkiksi Saksan vaatimusta tolkullisesta taloudenpidosta? Liikanen väittää olevansa EKP:n neuvostossa yksityisenä henkilönä. Minusta hän edustaa Suomea / Suomen Pankkia / suomalaista veronmaksajaa. Oletko Liikasen kanssa samaa mieltä hänen roolistaan?

Käyttäjän eskoseppanen kuva
Esko Seppänen

En suoralta kädeltä ole ihan samaa mieltä noista luvuista, mutta täysin ilman huomiota on jäänyt Suomessa ns. pankkiunioni. Paitsi että se on EU:n liittovaltioimista, siihen sisältyisi yhteisvastuullinen talletussuojajärjestelmä: me joutuisimme maksamaan muiden maiden pankkien konkursseissa niiden tallettajien säästöt. Emun asioista lisää kotisivullani: http://www.eskoseppanen.net/index.php?option=com_c...

Olli Pusa

Luvut ovat arvioita, mutta eivät ne ilmasta tule. Suomen valtion velka on nyt jotakin 90 miljardia (ja kasvaa kovaa vauhtia) joka tekisi n. 45% BKT:sta. Euroalueen valtioiden keskimääräinen velka on nyt n. 90% BKT:sta (ja kasvaa nopeammin kuin Suomessa).

Jos/kun euroalueella velat yhteisvastuullistetaan (jota tehdään mm. tukihärveleillä, EKP:n kautta ja esimerkiksi eurobondeilla), Suomen osuus euromaiden veloista kasvaa 45-50% BKT:sta automaattisesti tuohon yli 90%:iin. Se tekee rahassa lähes 100 miljardia.

Max Planck instituutti teki vuosi sitten arvion mm. Suomen nettomaksusta euroliittovaltiossa käyttäen Saksan yhdistymisen kustannuksia. Päätyi summaan 10 miljardia vuodessa. Samaan pääsee olettamalla, että euroliittovaltion budjetti on 25% BKT:sta (kuten se on Suomella ja on muuten USA:llakin) ja olettamalla Suomen nettomaksuksi liittovaltiolle 20% (mikä oli taso jokin aika sitten). Kun Suomen osuus liittovaltion menoista olisi 50 miljardia, 20% siitä olisi 10 miljardia.

Pankkiunioni on yksi askel liittovaltion suuntaan. Siinä suomalaiset veronmaksajat laitetaan maksamaan pankkitukea itsensä ongelmiin keinotelleille pankeille ympäri Eurooppaa. Tarkoituksena on käyttää pankkitukeen EVM:ää, johon Suomi on sitoutunut maksamaan 12,6 miljardia euroa. Tuota jo harjoiteltiin hieman Espanjan pankkitukiasiassa.

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

Ja käytännössä tuo EVM voi nyhtää jäseniltään rahaa milloin se vaan haluaa (järjestelmä/päätöksenteko kankea). EVM on vain välivaihe matkalla kohti "napista painamalla rahaa"-tulonsiirtounioniin.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Juuri näin, Esko Seppänen!
Euro-velat tasataan...

Asiaan liittyen Ylen MOT-ohjelmassa (ma 3.9.) "Herra Euron kesähaave" kerrottiin, minne ollaan menossa.
http://areena.yle.fi/tv/1626970

unnaH nenaksnaT

@Eivät nämä "isämaan parturit" (lainaus Mauri Sariolalta) Suomen asiaa aja, Olli Rehn on täysverinen EUvostoliiton (kansan)komissaari ja Kataiselle on huhujen mukaan luvattu korkea EU-virka. He taistelevat euron ja tulevien tolkuttomien etujensa puolesta viimeiseen euroomme,Euro-Titanicin upotessa
he hyppäävät ensimmäisen luokan matkustajina pelastusveneisiin,joita ei riitä valtaosalle matkustajia eli Suomen kansalle.

Mark Bayer

"Tukipiikin kiinni paneminen saattaisi johtaa eroon"

Toisin sanoen emu:n omien sääntöjen noudattaminen saattaisi johtaa eroon eurosta. Tätä kannattaisi Suomen yrittää.

Olli Pusa

Olisi juridisesti mielenkiintoista, jos yksi niistä harvoista maista, jotka ovat euron sääntöjä noudattaneet, erotettaisiin eurosta sääntöjen rikkomisesta kieltäytymisen takia.

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

Pienenä sivujuonteena:

Kreikan keskuspankin taseen ja IMF:n mukaan Kreikalla olisi tällä hetkellä bruttomääräistä ulkomaalaista velkaa yhteensä noin 340 miljardin euron edestä, joka on siis koko Kreikan kansantalouden ulkomaanvelka.

Eli tuo on ilmoitettu. Todellinen velka lienee 450-500 miljardia..

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén

Kreikkahan sai muistaaksen 100miljardia€ anteeksi Urpilaisen(iloitsi) mukaan yksityisten sijoittajien rahoja, niistä ei kerrottu kenen rahat meni, oliko esimerkiksi Suomen eläkerahoja vaikka mutkan kautta mennyt? 2008 seutuunhan eläkeyhtiömme menetti noin 9 miljardia€ Amerikkalaisissa johdannaiskaupoissa, joista erään ay pomon mukaan piti saada heidän vielä bonuksia, kun heillä on eläkeyhtiöiden hallituksissa niin suuri(0) vastuu?

Sekinhän oli suuri farssi, kun Urpilainen allekirjoitti Kreikan ministerin kanssa velka sopimuksen, pankkien kanssahan se sopimus tehtiin!

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kreikan kokonaisvelka, lähteenä Maailman pankki ja julkaisijana CNBC:

"15. Greece: 178.9%

External debt (as % of GDP): 178.9%

Gross external debt: $546.92 billion
2011 GDP (est.): $305.6 billion

External debt per capita: $50,792"

Kreikka on siis maailman 15. velkaantunein valtio, mutta Suomi on sijalla 11...
http://www.cnbc.com/id/30308959/?slide=11

Klikkaile eri maiden tietoihin.

Päivitys löytyy:
http://www.cnbc.com/id/30308959/?slide=11

"Updated 13 March 2012
Originally published in April 2009"

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Jos joku ihmettelee mihin raha menee niin tänään tulee ykköseltä dokumentti Italian mafiasta.

Toinen suomalaisten pysysvästi subventoima kohde eli englannin kuningshuone on jatkuvasti otsikoissa, joten ei siitä sen enempää.

Tämä on myös arvovalintakysymys. Stubbit, kataiset, salolaiset yms. pitävät englannin kuningashuonetta tärkeämpänä kuin kainuulaista pienviljelijää.

Olli Pusa

"tärkeämpänä kuin kainuulaista pienviljelijää." Tai helsinkiläistä toimistovirkailijaa, tai vantaalaista duunaria tai espoolaista sairaanhoitajaa, tai...

Riittää kun nuo äänestävät heitä ja sen he tekevät ollakseen "oikeaan viiteryhmään kuuluvia".

Jorma Kassinen

2400 miljoonaa on iso raha.

Nykyiselläkin velanottotahdilla.

Jari Vuorinen

Jokainen Suomalainen vauvasta vaariin on velkaa 20 000 euroa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Hyvä Esko Seppänen. Kiitos blogista, on ihan sama mihin laariin se sataa, mutta po. asioiden käsittely julkisesti on hyvin tarpeen jo pelkästään läpinäkyvän demokratian kannalta.

Hesarin uutisen mukaan vv. 2001-2010 mm. seuraavat maat nettomaksoivat EU-jäsenmaksujen muodossa:
Suomi 1,9mrd€; Saksa 73mrd€ ja Alankomat n.20mrd€.

Nettosaajina olivat mm.
Kreikka 43mrd€; Espanja n.50mrd€ ja Irlanti yli 10mrd€.

Jos siis Seppäsen 0,803mrd€ lisätään Suomen em. maksuihin kokonaissumma onkin: 2,7mrd€. Ja sen päälle sitten v. 2012.

P.S. (lisäys klo 14:15):
Sitten toki lisänä ovat vielä nuo Targetit, LTOR:t (1000mrd€), EVVM ja tuleva EVM sekä EKP:n rooli, joka lienee vielä muuntumassa: kyllä siinä taskulaskin melkein yskii kuvaannollisesti sanoen. Verkot ovat monet...

Käyttäjän eskoseppanen kuva
Esko Seppänen

Hesarin uutinen on jonkun toimittajan mielipide. Minun laskujeni mukaan, ja väitän osaavani asian, vuosien 2001-2010 nettomaksut ovat olleet 3 883 miljoonaa eli kaksinkertaiset tuohon mitä ilmeisimmin komission propagandistiseen ja nettomaksuja vähättelevään laskelmaan verrattuna.

Käyttäjän MagnusSilen kuva
Magnus Silen

Mielenkiintoinen näkökanta solidaarisuutta paljon aikaisemmin painottaneelta kirjoittajalta. Miten olisi jos Esko laskisi auki miten paljon veroja Nalle Wahlroos tai jokin muu suurituloinen Suomessa on maksanut muiden puolesta? Seuraavana hän voisi alkaa vaatimaan suurituloisten verojen alentamista koska on aivan kohtuutonta että joutuvat maksamaan niin paljon veroja muiden puolesta!

Käyttäjän eskoseppanen kuva
Esko Seppänen

Nyt kun tuli puheenksi tämä Wahlroos niin minua kiinnostaa hänessä se, miten voi hänen 8 263 613 euron tuloista olla veroprosentti vain 28 %? Minä vaadin häntä maksamaan veroja miljoonatuloista samojen perusteiden mukaan kuin me muutkin maksamme.

Käyttäjän MagnusSilen kuva
Magnus Silen

Pääomatulojen veroprosentti on 28% joten siinä kai se yksinkertainen selitys - valtaosa tuosta tulosummasta on ainakin mtv3n verokoneen mukaan pääomatuloja mikä tuntuukin luonnolliselta.

Vertailun vuoksi todettakoon että www.vero.fi:llä oleva verolaskuri antaa 28% veroasteen 60000€ vuosituloilla - jotka muuten taitaa ylittää suomalaisten keskitulot reippaasti. Ongelma ei siis ole se, että pääomatuloveroprosentti olisi niin matala, vaan että kokonaisveroaste Suomessa on aivan liian korkea. Verokiila on niin leveä että hyvin harvalle on rahallisesti rationaalista ostaa palveluita toisilta - tästä johtuen työttömyys pysyy korkeana.

Käyttäjän eskoseppanen kuva
Esko Seppänen

Jo nyt Suomen velka kasvaa 15 000 euroa minuutissa. Jos annetaan verohelpotuksia (rikkaille), joita ei voi antaa köyhille, koska
harvat köyhät ylipäätään maksavat veroa valtiolle, miten maan asioita sitten hoidetaan velkaantumatta lisää ja nopeammin? Kysyn vaan.

Käyttäjän MagnusSilen kuva
Magnus Silen

Kauppatieteen kandidaattina ja entisenä kansanedustaja tiedät toki hyvin vastauksen - jos tulot eivät riitä niin menoja on leikattava. Julkishallinnon puolella on edessään huimat tuottavuustalkoot joissa ei riitä että tehdään asioita tehokkaammin, vaan sen lisäksi pitää vahvasti vähentää julkishallinnon vastuulla olevien tehtävien määrää. Vaikeita päätöksiä on toki edessä ja näiden vaikeiden päätösten tekemisestä kansanedustajille maksetaan palkkaa.

Käyttäjän eskoseppanen kuva
Esko Seppänen

Mutta pitääkö tässä tilanteessa veroja alentaa? Ei ole näyttöä siitä, että se maksaisi itse itsensä takaisin.

Käyttäjän MagnusSilen kuva
Magnus Silen

Veroja ei välttämättä tarvitse tai voida juuri nyt lähteä alentamaan, mutta tuottavuustalkoihin ja kustannusten merkittävään leikkaamiseen pitäisi ryhtyä välittömästi jotta verorasitus tulevalle sukupolvelle ei muodostu kohtuuttomaksi. Ja alkuperäinen ihmetyksen aihe oli että solidaarisuutta edellytetään niin sanotuilta rikkailta yksilöiltä, mutta kun valtiolta odotetaan vastaavaa Euroopan tasolla niin sitten ollaan niin vastahankaan. Mielestäni tämä on ristiriitaista ja vaikuttaa ideologiselta rusinanpoiminnalta.

Käyttäjän maunostranden kuva
Mauno Strandén

Mitähän tuokin tarkoittaa, tuottavuustalkoot? Onkohan se sitä normaalia munkkilatinaa puhutaan, tai kirjoitetaan eikä sanota mitään?
Mitä tarkoittaa kustannusten leikkaus, ei mitään yksilöityä, voi siis tarkoittaa mitä vaan?
Kyllä tuosta Seppäsen selostuksesta sai paljon helpommin tolkkua, kuin sinun sepustuksesta, jonka voi käsittää jokainen miten sattuu?

Käyttäjän IlkkaVirkkala kuva
Ilkka Virkkala

Jos pistettäisiin ensin oma pakka kuntoon ja sitten autetaan muiden euroopan maiden?
Pakko ottaa sieltä mistä saadaan keskiluokalta ja siitä alaspäin ei enää voi!

IMF ltä löytyy mielenkiintoinen tutkimus taloudesta:

http://rahanvalhe.puheenvuoro.uusisuomi.fi/122196-...

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

EU-jäsenmaksut ovat Kreikan yms. paketteihin verrattuna ongelmattomampia siksi, että ensinmainitut ovat unionin sääntöjen mukaisia ja niihin on Suomen eduskunta sitoutunut liittymisvaiheessa ja niiden muutoksiin uusia jäseniä hyväksyttäessä.

Tukipaketit sen sijaan ovat poikenneet aikaisemmin sovituista säännöistä ja niitä on jouduttu sorvaamaan hätäisesti ja käyttämällä erilaisia kiertoteitä. Lisäksi niihin ei ole voitu varautua samalla tavalla etukäteen kuin jäsenmaksuihin.

Jorma Harkonen

Hm... Vasemmistolaisena tai ainakin entisenä sellaisena pitämäni Esko Seppänen samoilla linjoilla Margaret Tacherin kanssa... Tämäkin vielä...

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Nyt ennen ja jälkeen EU-vaalien tulisikin pohtia laajemmin, mikä on Suomen linja EU:ssa, Emussa sekä EKP/euroasioissa ja niiden eri päätöksentekoportaissa?

- Mitä pitää uudistaa ja mitä pitää poistaa tulevassa EU:ssa, jotta se vastaisi Suomen demokraattiselle ja oikeudenmukaiselle järjestelmälle asettamia vaatimuksia? Korjauslista on pitkä! Se tulisi laatia yhteistyössä puolueisiin katsomatta EU:n ja Euroopan hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn parantamiseksi ja edistämiseksi sekä kestävän kehityksen periaatteille rakentuvaksi ja tulevien,valittavien Suomen mepppien noudatettavaksi.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi!!

Meppejä ei siihen tarvita...

Eduskuntatyöskentelykin on näytelmää.
Siitä on tehtävä loppu!

Ks.
http://yle.fi/uutiset/tutkija_eduskunta_lepsuilee_...

Politiikka 10.3.2014 klo 6:09 | päivitetty 10.3.2014 klo 6:14

Tutkija: Eduskunta lepsuilee hallituksen valvonnassa – "täysin teatteria"

Kansanedustajat tyytyvät kehnoon tiedonsaantiin ja valvovat löyhästi hallitusta sekä budjettivaltaa, sanoo professori Matti Wiberg. Tuore Eduskunta-teos kertoo myös, että puolueiden omat säännöt, käytännöt ja jopa rangaistukset syövät rivikansanedustajien valtaa eduskuntatyössä.

Juhani Lahtinen

Huonollakin muistillani muistan, että EU:n (EY:n) jäseneksi mentiin "nettosaajina". En tosin äänestänyt liittymisen puolesta, mutta silti olen tuntenut tulleeni petetyksi, vaikka en tuohon nettosaamiseen silloinkaan luottanut.
Miten muuten jokseenkin hyvin voivana pidetty Suomi olisi jollakin opilla voinut nettosaajana säilyä? Paitsi Britannian konstilla - olemalla iso, ilkeä, äänekäs ja itsekäs. Hyvinvoinnistaan henkseleitään paukuttava maa pääsee itsekkyyspelissä ilman muuta maksajan asemaan, jos neuvotteluvalttina on lähes pelkästään henkseleiden pauke. (Hyi miten ilkeästi menin sanomaan.)
Ei meillä kyllä ole öljyä mailla eikä vesialueilla niin kuin on Norjalla, joten milläpä henkseleillä siellä EU:n ulkopuolella sitten olisi pärjätty. (Jossittelu onkin sitten aina makeaa.) Etan (vai mikä se kauppasopimusliittoutuma nyt olikaan) jäsenyydenkin mahdollinen tuki ja turva lienee jälkikäteen melkoista arvailua. Jatkuvaa oman etunsa puolesta kamppailua sielläkin olisi varmaan joutunut käymään. Olisikohan se ollut helpompaa kuin tuo EU:ssa käyty tai käymättä jätetty kamppailu.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Juhani Lahtinen:
"Etan (vai mikä se kauppasopimusliittoutuma nyt olikaan) jäsenyydenkin mahdollinen tuki ja turva lienee jälkikäteen melkoista arvailua. Jatkuvaa oman etunsa puolesta kamppailua sielläkin olisi varmaan joutunut käymään. Olisikohan se ollut helpompaa kuin tuo EU:ssa käyty tai käymättä jätetty kamppailu."

ETA oli vain savuverho, jonka takana EY-säädöstö käytiin läpi. Ja hyväksyttiin jo 27.10.1992. Kansanedustajat eivät tienneet, mitä ETA merkitsi.
Samalla Suomi Suomen korkean valtiojohdon ovelalla tavalla menetti suvereeniteettinsä.

ETA merkitsi Suomelle samaa kuin silloin voimassa olleen EY-säädöstön hyväksymistä karvoineen. Vain maatalouden tuottajahintaromahdus ja tuottajahintoja suojannut tulli jäi ETA:n ulkopuolelle.

Maastrichtin (liittovaltio)sopimus tuli "neuvottelu"kuvioihin vasta marraskuussa 1993. EY-säädöstöön kirjattiin "kovissa" kevättalvella 1993 alkaneissa "EY-neuvotteluissa" Suomea koskevat EY-(/ETA-)poikkeukset ja sopeuttamistoimet, kuten mämmi.
Maastricht-aiheista ei edes neuvoteltu, vaan "Suomi" oli valmis ottamaan vastaan kaiken EU:sta seuraavat velvoitteet.
Ovelaa, sillä nämä löytyvät vain salaisesta Maastricht-aiheiden pöytäkirjasta 20.12.1993.

ETA-sopimuksen liitteisiin kirjoitettu Suomen ja Itävallan pankkeja koskenut EY:n pankkien vakavaraisuusvaatimusdirektiivi oli määräys, joka Suomessa oli toteutettava 1.1.1995 mennessä. Valuuttalainaa ottaneet yrittäjät laitettiin verottajan avustuksella konkurssien kautta lihoiksi tulevaa euroa varten, eli salaiset päätökset euroon menosta oli tehty jo 1980-luvun lopulla.
Ja olihan Suomi mukana EMU:n I ja II vaiheissa, vaikka ei ollut edes jäsen. EMU III merkitsi euron käyttöönottoa.

Kysymyksessä on valtiopetos, rikos, joka ei vanhene.

Ko. pöytäkirjaan liittyvät asiat löytyvät kotisivultani http://jormajaakkola.fi/EMU-petos

Ruotsi jäi ovelalla tavalla euron ulkopuolelle ja hyötyi.

Ruotsi sai oman rahansa lisäksi säilyttää keskuspankkirahoituksen, jota nyt Suomen alijäämäisessä tilanteessa tarvittaisiin julkisen sektorin leikkausten ja lisävelanoton sijasta.
Keskuspankkirahoitusta eli Suomen Pankin antamaa lainaa ei valtion tarvitse maksaa takaisin.

Valtiopetosta tunnustamattomat näkevät vain yhden keinon - yhteiskuntasopimuksen.

Juhani Lahtinen

Toivossa oli hyvä elää kunnes tuli elämän matolääkkeet. Karhun vieressä elettäessä oli taas taidettu joutua palelemaan niin paljon, että vilun haluttiin viimein hellittävän. Ehkä näistä parrun päistä voidaan jotakin vielä oppia, ja ennen kaikkea oppia elämään yhteisellä ja loppujen lopuksi resursseiltaan niukalla pallolla niin, että vahvat eivät tee tai pääse tekemään vääryyttä heikommille, ja että lurjuksille (vaikkapa talouskuplien rakentajille) opitaan panemaan suitset suuhun ennen kuin niiden rakennelmat pullistuvat liikaa.

Toimituksen poiminnat