Pörssikurssien nousu ja tulossa oleva lasku
Mikä menee ylös tulee myös alas, sanoo ns. Galbaithin laki, jonka minä olen sen yleispätevyyden peusteella Galbraithin laiksi nimennyt. Siihen sisältyy myös pörssiromahduksen mahdollisuus.
Käynnissä on maailman kaikkien aikojen suurin pyramidihuijaus: bitcoin-nimisen nettirahan liikkeellelasku. Sen määrää kasvatetaan kymmenen minuutin välein, ja vanhasta rahasta synnytettävän uuden rahan saajat ratkaistaan arpomalla.
Pyramidihuijauksen tästä rahan tuotantomuodosta tekee se, että järjestelmästä hyötyvät eniten ne, jotka ovat olleet mukana sen alusta alkaen.
On totuttu ajatukseen, että rahan määrän hallitsematon kasvu johtaa reaalitaloudessa inflaatioon: rahan arvon huononemiseen niin että enemmällä rahalla saa vähemmän.
Bitcoineilla ei tehdä rahapolitiikkaa eikä taistella inlaatiota vastaan. Niiden määrä lisääntyy joka kymmenes minuutti, satoi tai paistoi.
Rahapolitiikkaa tehdään julkiseen valtaan kuuluvissa mutta poliitikkojen tahdosta riippumattomissa keskuspankeissa. Ne vaikuttavat sekä liikkeellä olevan rahan määrään että sen hintaan (korkoon), mutta ne eivät yksin päätä kummastakaan, eivät rahan määrästä, eivät rahan hinnasta. Keskuspankit toimivat markkinoilla yksityisten pankkien kautta. Pankit ovat markkinavoimia, jotka kykenevät luomaan uutta rahaa tyhjästä siinä missä keskuspankitkin.
Tunnettu taloustieteilijä John Kenneth Galbraith ilmaisi asian yksiselitteisesti: ”Prosessi, jolla pankit luovat rahaa, on niin yksinkertainen, että ihmismieli hylkii sitä.” (Galbraith ei koskaan saanut Ruotsin keskuspankin jakamaa Nobelin muistopalkintoa siitä syystä, että hän kirjoitti taloustieteestä liian ymmärrettävästi ja kansanomaisesti.)
Ihmismieli hylkii sitä ajatusta, että kaikki keskuspankkien ja kaikki yksityisten pankkien luoma raha on itseisarvoltaan arvotonta. Paperirahalla sen paremmin kuin bittirahallakaan ei ole mitään – kokonaisuuden näkökulmasta mitättömän pientä kultamäärää lukuun ottamatta – reaalimaailman vakuutta tai katetta.
Itse asiassa kaikki maailmassa liikuteltava raha on yhtä vellovalla pohjalla kuin ovat ne noin 2000 valtioiden vallan ulottumattomissa olevaa kryptovaluuttaakin, joiden mannekiinina on viime aikoina ollut paljon esillä bitcoin, varalla ethereum.
Bitcoin-kauppiaat ovat oikeassa, kun he sanovat, että rahan vakuudettomuus ei ole kelvollinen näkökohta privaattirahan käyttöönottoa vastaan; onhan myös kansalliset valuutat luotu tyhjästä ilman vakuuksia kansalaisten saada pankeista omansa pois, jos suuri joukko tallettajia on niitä samaan aikaan pois ottamassa. EU:n talletussuojakin on pelkkä uskon asia, eivätkä kaikki jäsenmaat ole valmiita korvaamaan keinottelupankkien romahdusten menetyksiä toisten maiden tallettajille.
Kun ihmiskunta ei voi jättää rahankierron ylläpitoa arpajaisten varaan, rahaa pitää tyhjästä tuottaa mutta julkisesti. Niin kauan kuin ihmismieli hylkii sen nykyistä tuotantotapaa, valtion raha (ja maailman ainoa valtioton raha euro) kelpaa valtion sisässä maksuvälineeksi.
Sen sijaan arvon säilyttämisen roolissa keskuspankkien ja yksityisten pankkien rahasymbioosi tuottaa maailmaan ongelman, jota olemme taas todistamassa pörssimarkkinoilla.
Keskuspankit ovat bittielvyttäneet taloutta laskemalla liikkeelle uutta tyhjästä luotua rahaa biljoonien dollareiden ja biljoonien eurojen arvosta (biljoonassa on 12 nollaa). Se on annettu ensin yksityisille pankeille, jotka ovat myyneet sen edelleen velkaantneille valtoille ja finanssikapitalismin muodon saaneen systeemin ikiliikkujille: sijoittajille. Suomen valtuin velasta jo yli 20 prosentttia on tätä Euroopan keskuspankin bittielvytysrahaa.
Kun uutta reaalitalouden arvonlisäystä ei ole tapahtunut vastaavassa määrin, sama reaaliomaisuus on jakautunut osakkeiden omistuksen perusteella entistä isomman rahamäärän mukaan. Se on ajanut pörssikursseja ylös Sen ohella pankit ovat tuottaneet kokonaan uudenlaisia reaalisia ja virtuaalisia finanssituotteita myytäväksi paitsi toisilleen myös sijoittajille, ja raha on käynyt kaupaksi tuottamatta reaalitalouteen inflaatiota.
Harjoitetun politiikan arvioinnissa ei porvarillisesta kansantaloustieteestä ole ihmiskunnalle minkäänlaista apua. Siinä ei nimittäin tunneta käsitettä finanssitalouden inflaatio, joka kuvaisi pörssikurssien holtitonta nousua ja sitä kautta tapahtuvaa pääomamarkkinoiden ja reaalitalouden arvojen eriytymistä.
Niinpä keskuspankit ovat jatkaneet rahan luomista tyhjästä ja ajaneet kansantaloutensa tilanteeseen, josta ne eivät nyt pääse vaurioitta ulos. On nimittäin niin, että keskuspankit eivät tiedä, miten tämä arvoton raha kerätään markkinoilta pois.
Sitä, mitä näissä ympyröissä rupeaa pikku hiljaa tapahtumaan, ei ennusteta porvarillisen kansantaloustieteen ennustemenetelmin, sillä niissä ei oteta huomioon – saati pyritä torjumaan – finanssitalouden kehitystä ja siihen liittynyttä ja liittyvää pääomamarkkinoiden inflaatiota. Pääomamarkkinoiden inflaatioteorian puuttuminen on poliittinen kysymys ja kuvaa taloustieteilijöiden luokka-asemoitumista.
Myrkky on nyt joka tapauksessa markkinoille jaettu ja se on pohjaan saakka nautittu. Siitä lisää ensi viikolla ulostulevassa kirjassani ”Rauhan ja rahan geopolitiikka” (Into-kustannus).
Tätä kuvitteellista velkaa-velalle-rahaa oli jo muutama vuosi sitten noin 7 kertaa maapallon vuotuisen bruttokansantuotteen (BKT) verran ja nykyisin varmaan jo paljon enemmän. BKT:stäkin suuri osa on abstrakteja palveluja, joten aika huteralla pohjalla maailman talous lepää. Saapa nähdä, milloin tämä korttitalo romahtaa. Toivottavasti ei kuitenkaan maailmanlaajuisten sotien muodossa!
Ilmoita asiaton viesti
Jokainen lapsikin tietää mitä tapahtuu, kun korot nousevat ja nousevathan ne, kun ne nostetaan. Mikään ei tapahdu sattumalta. Lainrahaa luotaessa sitä voidaan luoda ikään kuin tyhjästä ja jopa ilman vakuuksia, mutta kun tulee maksun aika, niin raha on tiivistettyä hikeä. Velat on maksettava reaaliomaisuudella. Ja taas rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Keskiluokka kapenee. Kyllä Esko tämän tietää paremmin kuin hyvin.
Myös romahduksien välillä koronkiskurit tienaavat, vaikka korot olisivat kuinka alhaiset tahansa. Erilaisia palvelumaksujakin on keksitty kassaa kartuttamaan. Myös romahdusten välissä korjataan talteen omaisuutta niiltä, jotka syystä tai toisesta ovat joutuneet maksukyvyttömiksi.
90-luvulla Eskon hyvä ystävä Iiro Viinanen teki hattutempun, josta seurasi eräs tämän maan suurimmista katastrofeista. Silloin ajettiin väkeä maantielle ja pk-yrittäjät tuhottiin. Pankit saivat saatavansa moneen kertaan ja osa uhreista roikkuu löysässä hirressä vielä tänä päivänä ja jo kolmas sukupolvi kärsii Viinanen&kumpp rikoksesta.
Juuri äsken Viinanen nauroi julkisuudessa paskaista naurua ja heitti läppää pankkien pelastamisesta, koska eihän ”persaukisilta mitään saanut”. Tämäkin on valhe. Kaikki vietiin, mitä irti lähti. Tämänkin Esko tietää paremmin kuin hyvin, koska istui itse tuolloin pankkivaltuusmiehenä.
Sijoittajien rahat on tiettyyn rajaan asti valtion takaamia ja veronmaksajat ovat kaikki omalla hikisellä rahallaan maksamassa rikkaiden rikastumista.
Näin yksinkertaista se todella on. Tosin se, että kaikki mikä menee ylös, tulee myös alas on luonnon laki. Ei mitään taloustiedettä. Siinä tämä luonnonlaki toimii vain allegoriana.
Niin hyvin tämä kapitalismi on pääomien keskittymisen hoitanut, että tänä päivänä 8500 ihmistä omistaa kaiken Sveitsin pankin, Vatikaanin, Lontoon Cityn ja Washingtonin ja Wall Streetin välityksellä.
Suurin pelko onkin, että tästä rosvouksesta irtaantuvat uudet kasvavat taloudet ja silloin moni pörssituotteita haalinut ahne paskiainen menettää bittirhansa olipa niiden nimi mikä tahansa. Mutta mitä se haittaa, kun sitä rahaa ei ole koskaan ollutkaan.
Toivoisin, että jollain olisi Siperian junien aikataulut.
Ilmoita asiaton viesti
Pankkien harjoittama valtion takaama riskitön rahanluonti on aiheuttanut ylivelkaantumisen, jota keskuspankit yrittävät nyt rahaelvytyksellä (= painamalla korot nollaan) korjata.
Eli suomeksi sanottuna tässä on yritetty parantaa juoppoa viinakuurilla.
Rahaelvytys ei ole korjannut mitään, vaan päinvastoin pahentanut ylivelkaantumista ja samalla aiheuttanut asset-kuplan.
Keskuspankeilla ei ole nyt ulospääsyä tilanteesta, sillä elvytyksen lopettaminen nostaisi korot kattoon ja elvytyksen jatkaminen taas tulee romahduttamaan ylihintaisiksi paisuneet velkakirjamarkkinat aiheuttaen sekin lopulta korkopiikin ja velkakuplan poksahduksen.
Ilmoita asiaton viesti
Rahaelvytyksellä kuitenkin on siihen valuutan arvoon merkitys. Esim EKP:n vieläkin jatkuva reilun parin biljoonan elvytys laski euron arvoa suhteessa usd yli 25% ja näin parantaen euroilla myyvien vientiyritysten kilpailukykyä.
Veikkaan, että tällä siirrettiin vaan tuota ongelmaa ja tehtiin lopputulos vielä katastrofaalisemmaksi syistä, joita Eskokin tuossa kuvaa.
Eskon kanssa tuosta bitcoinin pyramidi-huijauksesta hieman eri mieltä, sillä kyllä tämä nykyinen velkaan perustuva talousjärjestelmä on vielä suurempi huijaus vivuilla paisutettuine virtuaalicasinoineen.
Ilmoita asiaton viesti
Rahaelvytys on ollut keskuspankkien (Fed, ECB, BoJ, BoE, SNB) keskenään koordinoimaa toimintaa.
Päätarkoitus on ollut ylivelkaantumisen selättäminen talouskasvun avulla. Tämä on kuitenkin osoittautunut pelkäksi Munchausen-jutuksi.
Sivuvaikutuksena valuutat heikentyvät suhteessa tosiinsa. Valuuttaheilahtelut tulevat aiheuttamaan ongelmia. Nyt euro on taas vahvistunut ja se tullee näkymään Suomen viennissä lähiaikoina.
Itse en näe enään mitään hallittua ulospääsyä tilanteesta.
—
Suuressa kuvassa rahaelvytys liittyy fiat-paperivaluuttojen (> v1971) purkautumiseen, jossa ne lähestyvät lopullista arvoaan = 0.
Ilmoita asiaton viesti
No niinhän juuri sanoin, että määrällisellä elvytyksellä, jota myös EKP nyt tekee on vaikutus vientiin ja sitä kautta talouskasvuun.
Ja kuten sanoin, tuossa aiemmin, että se on kuitenkin mielestäni vain ongelman siirtoa, eikä korjaa viallista systeemiä. Ja kuten on helppo todeta, että puolet tuosta euron arvon heikkenemisestä syntyneestä kilpailukykyedusta on jo menetetty samaan aikaan, kun Keskusta, Kokoomus ja Siniset patsastelee telkkarissa laittaneensa Suomen kuntoon.
Kaikki ymmärtävät, että se on aivan sama, vaikka nuo olisivat lätkineet marjapussia mökillä ja jättänyt kikypelleilynsä tekemättä, niin tuo vienti olis noussut 2017 sen saman 15% kun nyt.
Ilmoita asiaton viesti
Oket turhaan eri mieltä. Se velka,jota otettu kaikkialla, on juuri tuota katteetonta tilirahaa, jota luotu tyhjästä. Lainaaja vain allekirjoittaa velkakurjan ja rahaa rulee tilille.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää alkaa opettaa ihmisille että seteli on IOU-kuitti jolla on jonkinlainen vaihtoarvo — toistaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
”Olet turhaan eri mieltä. Se velka,jota otettu kaikkialla, on juuri tuota katteetonta tilirahaa, jota luotu tyhjästä. Lainaaja vain allekirjoittaa velkakurjan ja rahaa rulee tilille.”
Kuule, kyllä kaikella velalla on aina perijä, ei se muuten velkaa olisi, vaan se olisi rahaa.
Minulla on pari seteliä lompakossa ja vähän rahaa bitteinä tilillä. Se ei ole velkaa, vaan rahaa, eikä sillä rahalla ole perijää.
Siinä se on velan ja rahan ero.
Ilmoita asiaton viesti
Pakkopaidassa mennään peet housuissa. Monikaan ei ole tajunnut miksi korot ovat lähellä nollaa vuodesta toiseen. Syy on juuri kertomasi. Jos korkoja nostetetaan niin korttitalo hajoaa globaalisti. Kiinteistökuplat ovat pikkujuttu tämän rinnalla.
Ilmoita asiaton viesti
”Jos korkoja nostetetaan niin korttitalo hajoaa globaalisti. Kiinteistökuplat ovat pikkujuttu tämän rinnalla.”
Kiinteistöjen hinnathan eivät olleet sitä mitä luultiin, mutta kiinteistöt on silti kiinteistöjä, eikä ne voi menettää arvoaan kokonaan, paitsi Pihtiputaan peräkylällä, missä ei kukaan enää asu, eikä halua sieltä enää kesämökkiäkään.
Rahan arvo voi kadota kokonaan,
vaikka onhan tämä euro ollut aika hyvä maksuväline.
Kohta kaksikymmentä vuotta sen arvo on jo pysynyt,
kaikki tavarat vaan on halaventuneet.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan kaikki tavarat ei taida olla halventunut. Esim. mainitsemasi kiinteistöt RAHOITUSKULUINEEN vaikka otettaisiin huomioon, että korko on nyt lähempänä nollaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhat kiinteistöt ei nyt niin paljon ole kallistuneet ja syrjemmällä ne on kyllä vähän halventuneetkin.
Ilmoita asiaton viesti
http://findikaattori.fi/fi/92
Joo 2-3 kertaistunut vaan
Ilmoita asiaton viesti
Euroaikana muun Suomen asuntojen hinnannousu on näköjään ollut vähemmän kuin 20%
Sekin nousu johtuu suurimmalta osasta siitä suuresta lamasta toipumisesta, joka tapahtui markka-aikana.
Katsopas kuluttajahinta-indeksiä.
http://findikaattori.fi/fi/1
Ilmoita asiaton viesti
Jos tuota pankkikriisiä ei olisi tullut, niin aika erilainen olisi tuo käyrä. Tai jos siitä olisi edes selvitty siitä kriisistä. Mutta toki kriisit kuuluu asiaan nykymaailmassa.
Mutu tuntuma asiasta on sellainen, että 2000 luvun vaihteessa kun ekaa omaa okt katteltiin, niin hinnat oli 300.000-600.000mk ja tuolloin kun oli vielä tehtaita Forssassakin useampia, kun kaikkia ei ollut globalisoitu, niin palkkaa saatiin noin 60mk tunti ja parhaat urakkamiehet teippas jääkaapin runkoja lähes 100mk tunti.
Forssassakin okt hinnat nousi tuohon pankkikriisiin asti hyvin nopeasti ja nyt vastaavat talot maksaa 100.000e-200.000e ja tuo hintataso ei paljoa ole muuttunut vuodesta 2004, kun nykyinen ostettiin. Junnaa asuntojen hinnat paikallaan, kun eurokriisi on päällä vuodesta toiseen.
Nyt vaimo on edelleen tehtaassa töissä ja palkka jossain 12e paikkeilla, eli noussut noin 20% kun asunnon ja bensan, sähkön hinta on noussut huomattavasti enemmän.
Voi olla pelkkää omaa harhaista mielikuvaa, mutta mun mielestä EU aikana palkat ei ole noussut juurikaan, mutta hinnat on ja samalla palveluita karsittu rajusti ja vaikka on velkaannuttu 100miljardia lisää, niin edelleen joudutaan ottamaan 3 miljardia vuodessa näin noususuhdanteessa ja rankasti edelleen karsimaan palveluista, vaikka nytkin jo vanhukset makaa paskat housuissa sängyissään, kun ei henkilökunta ehdi apuun.
Onhan ostovoimaa tutkittu, mutta se on hieman väärä tapa, kun siinä ymmärtääkseni jaetaan koko palkkasumma kaikilla työllisillä, niin ostovoima näyttää kasvaneen jo sillä, että 15% kovatuloisimman palkat on noussut 10%, mutta samaan aikaa suurimman osan kuluttajista ei lainkaan.
Ostovoimassa tärkeämpää on talouden kasvun takia mun mielestä, että kuinka monella sitä on edes vähän, kun se, että paljonko sitä on yhteensä.
Emme toki voi tietää, että olisiko mennyt paremmin pysymällä vain kauppaliitossa EU:ssa ja omassa valuutassa, tai vaikka ihan EU:ssa mutta ei eurossa.
Emme voi tietää, mutta mun mielestä suunta on ollut jo vuosia pelkkää alamäkeä ja mitä nyt tuota Eskon blogia tästä taloustilanteesta katsoo ja näitä kommentteja, niin ei tästä eurokuplasta ja kriisistä ihan kovin helppoa ulospääsyä ole.
Siitä ilmeisesti juontaa näkemykseni, että voisi vaikka välillä edes tutkia, että olisiko jokin uusi suunta jossain vaiheessa järkevä hakea, kuten oma rahapolitiikka, joka ohjautuu oman maan tilanteen mukaan.
Nyt mun juttu karkas käsistä ja sori siitä. Joskus vaan alkaa tekstiä tulla, kuin automattisesti 😀
Ilmoita asiaton viesti
Puhut asiaa Tero. Reaalipalkat eivät tosiaan ole nousseet 1970-luvun jälkeen.
Ihmiset eivät myöskään tajua että rahan reaaliarvo ja nominaalinen arvo ovat eri asia. Reaaliarvo on rahassa tärkeämpi, se on se mitä sillä rahalla saa, ostovoima.
Nominaalinen arvo on nimellinen (”yksi euro”).
Yksinkertaistaen: Tuntipalkka on 9 €, leipä maksaa 4 € kappale = olet köyhä.
Kärsimme kysyntälamasta palkkamaltin takia https://vastavalkea.fi/2016/01/16/kysynta-tarjonta…
——-
Muuta aiheeseen liittyvää:
Myrskyä luvassa talouden taivaalla https://vastavalkea.fi/2016/03/15/myrskya-luvassa-…
Konkurssikypsän talousjärjestelmän kuolinkouristukset https://vastavalkea.fi/2016/01/29/konkurssikypsan-…
Katastrofin komponentit kasassa https://vastavalkea.fi/2016/02/17/komponentit-kata…
Steve Keen: Seuraava talouskriisi ja yksityinen velka https://vastavalkea.fi/2016/05/09/steve-keen-seura…
Ilmoita asiaton viesti
”kuten oma rahapolitiikka, joka ohjautuu oman maan tilanteen mukaan.”
Meinaat että rahan arvoa muuttamalla keploteltaisiin hintalaatusuhteeltaan kilpailukyvyttömät tuotteet maailmanmarkkinoilla kilpailukykyisiksi.
Se on lyhytnäköinen tie ja siinäkin tiessä ne kustannukset, eli se tuotteiden alennusmyynti ulkomaille tapahtuu käymällä suomalaisen kuluttajan kukkarolla.
Ainut kestävä tie selvitä on tuottaa sellaista tavaraa joka käy kaupaksi ja tavaran tekijöille maksetaan sen verran palkkaa mitä tuottavuus edellyttää, niin ettei tuotanto karkaa toisiin maihin.
Tämä sama pätee olipa valuutta mikä tahansa, mutta omassa valuutassa ne valuutan arvonmuutosten riskit ja valuuttakeinottelun riskit tulevat sitten vielä tuottajien riesaksi muiden riskien lisäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Helppo yhtyä edellisiin. Suurin virhe tapahtui aikoinaan siinä, kun tapahtui rahamarkkinoiden vapauttaminen. Siitä johtui osaltaan myös Suomen 90-luvun lama, kun ihmiset saivat ottaa lainaa lähes ilman vakuuksia niin paljon kuin vain kantti kesti. Sama toistui euron aikana, mutta onneksi meidän omat pankit olivat jo jotain oppineet 90-luvun lamasta eivätkä menneet samaan halpaan kuten esimerkiksi Kreikka, joka ei sieltä pääse ulos koskaan, jos velkoja ei ruveta antamaan anteeksi. Nyt tämä lasku uhkaa tulla myös meille maksettavaksi, kun ollaan kyhäämässä kaiken maailman pankkiunioneita, yhteisvastuun lisäämisiä sun muuta, minkä taustalla on tietenkin se, että meidät viedään Euroopan liittovaltioon, jonka jälkeen olemme lähes täysin isompien maiden (Saksa, Ranska) talutusnuorassa eikä sieltä oikein ole enää minkäänlaista ulospääsyä.
Ilmoita asiaton viesti
Raha on nykyisenä IT-aikana aivan liian kallis turhake.
Ilmoita asiaton viesti
”Raha on nykyisenä IT-aikana aivan liian kallis turhake.”
Sehän on niin halpaa että …
se raha.
Mutta ei nyt muutenkaan mikään maksa mitään.
Ruokaakin jaetaan aivan ilmaiseksi, jos viitsii vähän jonottaa.
Jos ei ole sitä pientä rahaa mitä ostoihin tarvitaan, niin sitähän tarjotaan joka tuuutista ….. sitä rahaa nimittäin.
Ilmoita asiaton viesti
Ajattele miten paljon työtä tehdään pelkästään rahaojen laskemiseen ja pyörittämiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Rahoja ei tarvii laskea jos niitä ei oo, mutta ne joilla sitä on …. niin ne varmaan ihan mielellään laskee niitä rahojaan aina välillä.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan yhteiskunnan niitäkin elätettävä jotka työkseen pyörittävät rahaa. Kallista touhua.
Ilmoita asiaton viesti
Aika tarkkaan ne rahan laskijat on nyt saneerattu kortistoon ja lisää saneerataan. Tietokoneethan ne rahat nykyään laskee itse kunkin puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Näytti kyllä pörssimeklareita riittävän eilisissä uutiskuvissa.
Tietokoneet vois laskea ilman turhaa rahavälinettäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Kävin tänään pankissa, kun olin hukannut tunnusluvut. Iso pankkikonttori keskisuuressa kaupungissa.
Kun menin sisään, ketään ei näkynyt. Sielä oli kyllä sellainen tyhjä infotiski ja sen vieressä sellainen vuoronumerokone.
Otin siitä koneesta vuoronumeron ja jossain kaukana kilahti. Hetken päästä sieltä kuului käytävää pitkin lähestyvien askelten ääni muuten hiljaisessa ja tyhjässä konttoritilassa.
Sieltä tuli sitten sellainen perinteinen pankkineiti ja katseli minua vähän pölömistyneen näköisenä, niinkuin ei olisi ennen asiakasta nähnyt.
Kyllä se sitten alko ihan oikeasti palvelemaan kun kuuli että minulla oli asiaakin, vei minut sinne peräkammariinsa sen tyhjän konttoriosaston läpi ja asiat hoirettiin.
Ilmoita asiaton viesti
Robotit käyvät pörssikauppaa mutta silti pyörittäjiä riittää. Kunnallistan palveluiden kilpailuttaminenkin on kallista lystiä veronmaksajille.
Ilmoita asiaton viesti
”Kunnallistan palveluiden kilpailuttaminenkin on kallista lystiä veronmaksajille.”
Veronmaksajat nyt nurisee joka asiasta.
Ilman kilpailutusta, kunnan itse tuottamina, ne palvelut vasta kalliita onkin. Eivätkä ne ole mitään hääppöisiä palveluita vaikka tuleekin kalliiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kato millaisia himmeleitä uusia johtaja- päällikkö- suunnittelijavirkoja on tullut kunnallisen hallintoon. Sitäpaitsi ulkoistettuja toimintoja ei juuri ollenkaan valvota.
Ilmoita asiaton viesti
Eilisen tapaisia markkinahäiriöitä torjutaan nyt keskuspankkien toimin v. 2008 finanssikriisin jälkeen. EMU-maissa tosin on menty jo EKP:n lisäksi veronmaksajien kukkaroillekin.
Ilmoita asiaton viesti
”on menty jo EKP:n lisäksi veronmaksajien kukkaroillekin.”
Ainahan ne on sielä kukkarolla muutenkin, koko ajan.
Miksei ne sitten ota sieltä lompsasta sen verran palio,
ettei tarttis valtion enää lisää velekaa teherä.
Ilmoita asiaton viesti
Arto. Kyllä nyt on oltu vain ” tulevien ” veronmaksajien kukkaroilla eli on jo vuosia etukäteen korotettu vielä nyt syntymättömienkin verotusta julkisen velan lisäyksin ja erilaisin EMU:n vakausjärjestelyin.
Kreikkaankaan ei ole mennyt vielä laskennallisesti senttiäkään nykyisten veronmaksajien rahaa, vaan velkaantumalla nekin menot on vielä tähän asti hoidettu.
Ilmoita asiaton viesti
Mites se on niinkun normaalisti ollu.
Niin että onko sen seuraavan sukupolven pakko maksaa iskän ja äiskän velat?
Jos niin on ettei tarvise, niin vaihtuuhan se sukupolvi siellä velkojenkin puolella.
Pitääkö midän lasten ja lastenlasten maksaa meidän ottamat velat niiden meidän velkojien lapsille ja lastenlapsille?
Ilmoita asiaton viesti
No jos haluaa ottaa perinnön vastaan, niin silloin tulee mukana ne velat. Eli olisiko tässä tapauksessa vastaus, että jos meinaat Suomen kansalaisena pysyä ja palveluista nauttia, niin otat myös osuuden veloista, joita veroina maksat.
Ilmoita asiaton viesti
”No jos haluaa ottaa perinnön vastaan, niin silloin tulee mukana ne velat.”
Jos saa perinnöksi homeisen ja velkaisen talon, niin kannattaako sitä perintöä ottaa. Joutuu vielä siitä verotkin maksamaan.
Ilmoita asiaton viesti
No jos ei, niin about 100 vuoden päästä ei ole Suomea, joten voitas samantein pistää ranttaliks ja ottaa kaikille miljoona poikineen velkaa, kun ei mitään pelastettavissa ole kuitenkaan 😀
Ilmoita asiaton viesti
”No jos ei, niin about 100 vuoden päästä ei ole Suomea, joten voitas samantein pistää ranttaliks ja ottaa kaikille miljoona poikineen velkaa, kun ei mitään pelastettavissa ole kuitenkaan :D”
Niin, nyt voitas panna ranttaliks tulevan EU:n liittovaltion piikkiin. Niinhän ne toisetkin tekee.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Esko jutustasi. Ihmisiä kiinnostaa aivan liian vähän se, miten finanssikapitalismi on rakennettu.
Onhan tuo rakennelma uskomaton juuri, koska se rakentuu vain uskon ja luottamuksen varaan. Siksi tulemme näkemään massiivisen kaaiksen maailmantaloudessa taas kerran ja pian.
Ilmoita asiaton viesti
”Onhan tuo rakennelma uskomaton juuri, koska se rakentuu vain uskon ja luottamuksen varaan.”
Rahaan ei kannattaa luottaa. Jos omistaa vain rahaa, niin voi pian huomata ettei omista mitään. Kannattaa omistaa jotain omistamisen arvoista.
Tämä euro nyt on säilyttänyt arvonsa toistaiseksi.
Se vanha mummon markka metetti arvostaan koko ajan.
Muttei euroonkaan kannata luottaa, eikä puntaan, eikä taalaan, eikä kruunuun, eikä ruplaan. Kannattaa omistaa jotain arvokasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa olla nuori, terve, koulutettu ja älykäs. Joo.
Ilmoita asiaton viesti
”Kannattaa olla nuori, terve, koulutettu ja älykäs. Joo.”
Joo
Mutta se tarkoittaa vain sitä että on jotain arvoa työmarkkinoilla.
Sitten pitää vielä tehdä paljon töitä,
niin että saa sen arvon muutettua riihikuivaksi rahaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa, että Esko osallistuu edelleen yhteiskunnalliseen keskusteluun!
Ilmoita asiaton viesti
onks kukaan seurannut mihin se raha on varastoitunut? meinaan et kun uunituore miljoona tulee pankin kynsiin, vaikka sillä osakkeita ostetaan, johonkin sen on sittenkin mentävä. onko kaikki kiinni valtion veloissa vai missä.
suomen pankilla nyt kait aikamoinen läjä on, en o viime aikoina kattonut.
siis kun rahahan oikeesti on virta eikä kasa, missä se virtaa ja miten?
– jos tosta meinataan kunnialla eroon päästä, ainut keino on syöttää ylijäämä inflaatiolle. korot nollaan ja inflaatio 20%, alkaa reaali- ja virtuaalitalous kohdata muutamassa vuodessa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se Bitcoin nyt sentään pyramidihuijaus ole. Eikä sen määrä lisäänny loputtomiin, eikä edes tasaisesti kymmenen minuutin välein riippumatta säästä – tai riippuen säästä.
Bitcoin on Proof Of Work -algoritmi. Tämä algoritmi ratkaisi aikoinaan kopioinnin ongelman. Tämä ongelma kuuluu yhä euroihin ja dollareihin, eli että voidaan vaan laskea liikkelle kopioita näistä yksiköistä miten vain. Bitcoineja ei voida laskea tällä tavoin liikkeelle koskaan kenenkään toimesta.
Viimeinen bitcoin louhitaan (lasketaan liikkeelle) tämänhetkisen louhintatehon ja vaikeusasteen nojalla noin 144 vuoden päästä – tietty bitcoinin määrän puolittuminen, jonka algoritmi ennustaa tapahtuvan auian silloin tällöin, estää bitcoinia elämästä ensi vuosisadalle asti.
Kuten sanottua Bitcoin nojaa arvonsa työhön. Eli se, joka ”luo tyhjästä” bitcoineja, joutuu maksamaan n. 2000 dollaria energiasta ja infrasta Bitcoinia kohden. Lisäksi vaikeusasteen noustessa nämä louhintakoneet vanhenevat nopeasti. Toisin sanoen louhija ottaa todellakin riskin ja joutuu antamaan paljon työtunteja varmistaakseen sen, että pystyy ratkomaan tätä mystistä algoritmia, joka on kenen tahansa tarkistettavissa.
Raha saa oikeutuksensa siitä, että se toimii vaihdon välineenä. Näin on Bitcoininkin laita. Viime aikoina Bitcoinin algoritmi on tulut niin raskaaksi, että se on huono vaihdannanväline, koska siirtomaksu on kymmeniä euroja ja siirtonopeus minuutteja tai tunteja. Siksi tarvitaankin työtä, kuten Proof of WORK meille lupaakin.
Bitcoin on skaalaamassa Lightning Networkiin. Tämä pudottaa sekä maksut että siirtoajat hyvin nopeasti siedettävälle tasolle. Tiesitkö, että nyt jo yli 1000 nodea käyttää Lightning Networkia, joten Bitcoin on juuri tällä hetkellä kaasuttamassa takaisin hyväksi vaihdannanvälineeksi.
Bitcoinin skaalauksen jälkeen se on nopeampi ja luotettavampi maksuväline kuin dollari. Bitcoinin skaalaus lienee valmis tämän vuoden lopussa tai ensi vuoden puolella. Muitakin edistysaskelia siihen toki tulee. Ohan nyt jo olemassa Suomessakin yli kymmenen bitcoin-automaattia. Siihen voi tallettaa ja nostaa. Lisäksi yritykset ottavat bitcoinin vaihdantaansa. Mm. valtava nettitavaratalo overstock.com käyttää bitcoinia. Kannattaa tustua.
Ja miksi sanon, että Bitcoin on hyvä vaihdannan väline? Koska se on samalla kirjanpito, joka ei valehtele. Koska algoritmi kirjaa kaikki tapahtumat itseensä, voidaan aina mennä ajassa taaksepäin todentamaan, ”mitä tapahtui” – mutta ei ”kenen henkilön toimesta”. Siksi bitcoinin kirjanpito on kaikille avoin ja voi aina ollakin.
Kaikki krypto”valuutat” eivät pyri valuutoiksi. Ne ovat rakennelmia, jotka mm. toimivat energiana jonkin toimitusverkoston portaissa. Ne ovat siis kirjanpitoa. Siitä johtuen onkin olemassa termi ”smart contract”. Nämä ovat fiksuja sopimuksia, jotka syrjäyttävät kirjanpitäjiä ja lakimiehiä, koska pelkän algoritmin tarkistuksella nähdään, onko kirjanpito reilu.
Jos haluat perehtyä siihen, mikä on Proof of work, niin lue Komodon Whitepaperin alkupuoli https://komodoplatform.com/en/technology/whitepape… . Ja jos haluat lukea tulevaisuuden lohkoketju-Googlen toiminnan rakenteesta, lue tuo whitepaper loppuun. Lohkoketjuissa on loistavia projekteja, ja niihin kannattaa tutustua.
Kaikessa, mitä ihminen tekee, on mukana myös huijauksia ja jopa pyramidihuijauksia, mutta Bitcoinin kutsuminen pyramidihuijaukseksi on populistista höpötystä. Jos Bitcoinin teknologialla (POW) ei olisi mitään funktiota maailmassa, sitten toki tuota saisi kutsua pyramidihuijaukseksi.
Kaikki arvo voidaan ajatella olevan pyramidirakenteista. Lohkoketjussa on useita valuuttoja, jotka ovat deflatorisia, eikä Bitcoiniakaan voida kutsua reaalisesti inflatoriseksi, vaikka sen määrä lisääntyy noin kymmenen minuutin välein. Suhteellinen arvonnousu on jatkuvasti siis hidastuva.
Kun lisäät tuhanteen yhden, niin lisäät promillen, mutta lisätessäsi miljoonaan yhden, on kyse promillen tuhannesosasta. Siten valuutan inflatorinen rakenne hidastuu, se on kirjoitettu algoritmiin ja tarkistettu uudelleen ja uudelleen eri ihmisten toimesta.
Bitcoinin arvo on reaalisempi kuin fiat-rahan – vaikkei toki kummankaan arvo kovin reaalista lopulta ole.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos mielenkiintoisesta selvityksestäsi.
Tuot aivan oikein ja perustellusti esiin bitcoinin luonteen maksuvälineenä ja kirjanpitoyksikkönä. On todettava, että niissä tehtävissä se ei ole mitään luomua, sillä sen energiankulutus kaikille niille, jotka ovat systeemissä mukana, on todella valtavan kallista ja estää bitcoinin demokratisoimisen kaikelle kansalle. Mukanaolijoilla ei ilmeisesti ole vaihtoehtoa välttyä vastaanottamasta kaikkea tietoa siitä, miten järjestelmä toimii, ja on esitetty, liekö totta tai vaihtoehtoista totta, että bitcoinien yleistyminen johtaisin keskikokoisen maan sähkönkulutuksen suuruiseen sähkönkäyttöön bitcoinien tarpeisiin. Ongelmia on ratkaisematta, mutta on niitä ongelmia julkisen yhteisön tuottaman kansallisen rahan käytölläkin bittielvytyksen vaurioiden korjaamiseen.
Bitcoineja voi käyttää kansallisten valuuuttojen asemasta vain rahan maksuvälineomaisuuden toimeenpanoon, mutta rahan muiden ominaisuustarpeiden toteuttamiseen se ei käy?
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelin sitä Komodo -projektin whitepaperia. Suosittelin sitä ihan syystä. Komodo on projeksti, joka poistaa PoW- ja PoS- lohkoketjujen ongelmat melkolailla täysin. Se siis poistaa omasta toiminnastaan myös tuon hulppean energiankulutuksen. Se nojaa muiden lohkoketjujen PoW -toimintaan kylväen omasta lohkoketjustaan siemenen näiden kirjanpitoon. Tällä siemenellä voidaan siten koko Komodo palauttaa, jos joku hyökkäys sattuisi Komodoa kohtaan.
Komodo voi siis nojata mihin tahansa PoW-lohkoketjuun, joten se voisi käyttää vaikka Bitcoin Cashia tai Litecoinia jne. Ja kun kysyin tiimiltä, että miten kauan kestäisi muuntaa homma Litecoinille, niin kyse on minuuteista tai tunneista. Heillä on oikeastaan homma jo valmiina. Melkein nappia tulisi vain painaa – eli tuo aika pitkälle kuluisi vaan siinä, että tiimistä koodarin tulisi päästä koneelle ja muuntaa heidän 64 kirjanpitonodea louhimaan Litecoinia.
Bitcoin ei liene ikuisesti paras kryptovaluutta, mutta tällä hetkellä sen lohkoketju on turvallisin. Skaalaus auttaa energiakulutukseen. Itse kumminkin pidän Komodoa parempana sen muiden ominaisuuksien vuoksi, koska se on yksinekrtaisesti monipuolisempi käytössä – kuin Google, jolle on kasvanut Google maps, Youtube ja kymmenet ja kymmenet muut menestyvät projektit.
Komodo on silti myös valuutta, kuten on Bitcoinkin. Lisäksi Komodo on aloittamassa lähiaikoina ensimmäisen decentralized ICOnsa, joka sattuu olemaan projekti, jossa on decentralized bank nimeltään Monaize.
Kun tämä rakenne kasvaa, muodostuu Komodon pohjalta sellainen maailma, jossa kaikki nykyisen rahan funktiot alkaa olla kypsästi esillä, ja saatamme nähdä paljon uusia ja parempia funktiota suhteessa fiat-maailman yritelmiin. 🙂
Tässäpä vielä tuo whitepaperi uudemman kerran: https://komodoplatform.com/en/technology/whitepape…
Ilmoita asiaton viesti
Minä en usko tuollaisiin Komando whitepaper – aineistoihin. Pitäisi olla selkeät prosessikuvaukset miten Komando toimii ja miten se muuttaa esim. nykyistä bitcoin – käytäntöä, mikä on käsittämätön energiasyöppö.
Kirjoitin äsken puheenvuoron Bitcoinista: http://erkkilaitila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2504…
Juuri tänään tein selostuksen lohkoketjujen ihmeellisyyksistä:
http://metayliopisto.fi/kriittinen-analyysi-aihees…
Lohkoketjujen kehittämismetodi on tuuliajolla. Olen ollut Nokian menestyksekkäimmässä projektissa diagnostiikkainsinöörinä ja kymmenissä vastuullisissa tehtävissä, väitellyt tohtoriksi IT-alalta, ainoa systeemimetodiikan osaaja Suomessa.
Tältä pohjalta olen tuottanut reilut 100 videota yhteiskunnan eri haasteista. Sanoisin, että lohkoketjujen ja bitcoinin kehittämistapa on kaaosta, ei systemaattista kehitystä vaatimusmäärittelyistä asti. Sen takia sille ei voi luvata minkäänlaista tulevaisuutta. Ei, ennenkuin siihen saatasiin ammattimaiset kehittäjät, ja heille työrauha luoda uudenlainen tuote. Mutta sitä ennen pitäisi ratkoa juridiset seikat valtion ja yritysten ja pankkien ja kansalaisten väliltä ja poliittiselle koneistolle se saattaa olla ylivoimainen tehtävä.
Ilmoita asiaton viesti
Komodolta löytyy myös tekninen whitepaper, jossa näihin asioihin mennään kaiketi syvemmälle. Itse en ole vielä yrittänyt sitä lukea.
Ilmoita asiaton viesti
”Niinpä keskuspankit ovat jatkaneet rahan luomista tyhjästä ja ajaneet kansantaloutensa tilanteeseen, josta ne eivät nyt pääse vaurioitta ulos. On nimittäin niin, että keskuspankit eivät tiedä, miten tämä arvoton raha kerätään markkinoilta pois.”
John Maynard Keynesin ratkaisu olisi ollut verotus, mutta sehän ei käy, muiden kuin tavantallaajien kohdalla, jotka sen reaalitalouden luovat…. jonkinasteinen vinouma.
Ilmoita asiaton viesti
– ”Käynnissä on maailman kaikkien aikojen suurin pyramidihuijaus: bitcoin-nimisen nettirahan liikkeellelasku. Sen määrää kasvatetaan kymmenen minuutin välein, ja vanhasta rahasta synnytettävän uuden rahan saajat ratkaistaan arpomalla.”
Miten se voisi olla pyramidihuijaus, jos uuden rahan saajat ratkaistaan arpomalla? Eikö pyramidihuijauksessa yleensä ole jonkinlainen osallistumismaksu, jonka järjestävä organisaatio perii mukaan haluavilta?
– ”Pyramidihuijauksen tästä rahan tuotantomuodosta tekee se, että järjestelmästä hyötyvät eniten ne, jotka ovat olleet mukana sen alusta alkaen.”
Eikö tuo ole hieman liian lavea määritelmä pyramidihuijaukselle? Tuon perusteella aika moni muukin, esimerkiksi nyt vaikka minkä tahansa menestyneen osakeyhtiön osakkeet, ovat pyramidihuijaus. Nousevista osakkeistahan hyötyvät ne, jotka niitä ovat aikaisemmin ostaneet ja eniten ne, jotka ovat yrityksen perustaneet (eli olleet mukana alusta alkaen).
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoittajan työhistoria antaa syyn olettaa hällä olevan sen verran älliä päässä jotta ymmärtää mikä on ns. pyramidihuijaus.
Ja että kuinka itseasiassa tekee itsestään toisten normaalijärkisten silmissä tarpeettomasti vähän pöljemmän huudellesaan tuota jo täysin puhki kulunutta epätotuutta bitcoinin luonteesta pyramidihuijauksena.
Vihaa, halveksu, hyljeksi vaikka koko lohkoketjuteknologiaa, jonkun satunnaisen eläkeläisen mielipide näiden suhteen ei sinänsä voisi vähempää kiinnostaa mutta älä käytä agendasi ajamiseen typeriä valheita, osuu väistämättä aina vain omaan nilkkaan.
Se esim vie uskottavuuden Heti jos lukija ei ole täysin tietämätön ko. kryptovaluutasta tai se vie uskottavuutesi myöhemmin kun lukija oppii että joko Esko oli vain pahan suopa tai vaihtoehtoisesti vailla oikeaa tietoa ja puhuu ’musta tuntuu’ -pohjalta ehkä sitten aina kaiken muunkin suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Jatketaan keskustelua, koska Bitcoin-huijaus jatkuu aina vaan. Saan päivittäin työpostiini Bitcoin-sijoitusvihjeitä.
Bitcoin on rahake, leikkiraha, eikä sitä poista päälle liimattu tietokoneslangi. Bitcoinin lähin vertailukohta on monopoli-peliraha. Se toimi pelilaudalla tasan niin kauan kuin pelataan monopolia, ja voit ostaa sillä Erottajan ja Kasarmikadun sekä rakentaa sinne taloja, maksaa sakkoja jne. Mutta menepä maitokauppaan ostamaan monopolirahalla litra maitoa. Kauppatädillä on oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan monopolirahaa. Bitcoin toimii tasan niin kauan kuin joku kahvila, Bitcoin-automaatti tms. huolii Bitcoineja ja suostuu vaihtamaan ne rahaksi tai tavaraksi. Lohkoketjuteknologia ei poista tätä ongelmaa.
Bitcoin on tietokonepeli, joka jakaa jo luotua arvoa. Se ei luo uutta arvoa. Bitcoinin hinta nousee tasan niin kauan kuin ihmiset ostavat oikealla työllä hankittulla rahalla Bitcoineja. Kun näiden ihmisten ostojen määrä laskee pienemmäksi kuin jaettavan rahan määrä, tulee samanlainen jyrkkä lasku kuin kävi Charles Ponzille vuonna 1920.
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3862008-bit…
Ilmoita asiaton viesti